Klantcase oneUp

oneUp is een innovatieconsultancy voor corporates en is gespecialiseerd in het helpen van bedrijven om technologische disrupties van de wereld om te zetten in kansen.

oneUp heeft met PVH de “Tommy Parallel” geïntroduceerd. Fans over de hele wereld kunnen virtueel Tommy Hilfiger kleding voor Avatars bestellen.

Met de Rabobank heeft oneUp gewerkt aan de reductie van carbon emissies door het verbeteren van een duurzame voedselproductie. Met Amnesty International is het “Evening for Justice” programma opgezet om millennials te bereiken voor hun donatieprogramma’s.

Friska's pragmatische aanpak was precies wat we nodig hadden - slimme inzichten en duidelijke actiepunten rekening houdend met onze waardes en cultuur. We zijn nu klaar voor de volgende groeifase van oneUp.

Mark DijksmanEigenaar

Job combineert zijn diepe financiële kennis met een hele prettige en pragmatische manier van werken. Dit maakt het werken met hem niet alleen nuttig, maar ook zeer plezierig. Hij heeft onze organisatie geholpen om weer een grote stap voorwaarts te kunnen zetten.

Idus de BoerGeneral Manager

Aanpak Friska

Eigenaar Mark Dijksman en General Manager Idus de Boer hebben oneUp van een startup naar een succesvolle scale-up laten groeien (50+ FTE). Nog steeds groeit oneUp hard in klanten en medewerkers. oneUp wil zich voorbereiden op verdere expansie en vroeg Friska in een samenwerking met JLM Business Holding om een groeiplan (groeistrategie) op te zetten.

Mark en Idus vroegen zich af hoe zij verder konden groeien;

  • Is het huidige fundament van oneUp sterk genoeg voor groei?
  • Neem je dan een bedrijf over of haal je een investeerder aan boord?
  • Hoe blijven groei en persoonlijke ambities verenigd?

Vanuit aandeelhouderswaarde
hebben wij dit traject aangepakt:

  • Huidige situatie in kaart: Waardebepaling
    Door het maken van een waarderingen met een proces scan kregen wij inzicht in;

      • de groeimogelijkheden (incl. financiële capaciteit),
      • de prestaties van de waardedrijvers (vb. bezettingsgraad en marge van consultants) en
      • verbeterpotentieel (optimalisatie van contractmanagement)Door het maken van een waardering en het meekijken met de processen waardedrijvers, mogelijkheden tot groei, etc.

    Geen grote rapportages en onderzoeken trouwens; een paar interviews, meelopen en een quickscan als waardering.

  • Scenario’s groei & financierbaarheid
    Vanuit een benen-op-tafel sessie naar een smart keuze menu rekeninghoudende met financierbaarheid, organisatiestructuur en de droom van Mark en Idus zijn de groeiscenario’s opgetekend. Al snel bleek al 1 scenario de beste voor nu: oneUp is sterk genoeg om autonoom door te groeien en met wat operationele aanpassingen de organisatie in zijn kracht te houden. Natuurlijk hebben we ook bewuste keuzes gemaakt of bepaalde investeringen wel of niet in dit plan zou passen.
  • Optimalisatie huidig verdienmodel & procesvoering
    Waarde wordt financieel gecreëerd door marge en groei. De korte scan van de huidige situatie gaf ons inzicht in het verbeterpotentieel. Het oneUp team is daar zelf mee aan de slag gegaan, gechallenged door Friska. Wij zijn ervan overtuigd dat wij snel overbodig moeten worden; alleen dan staat oneUp volledig in zijn kracht.Onze LEAN Blackbelts hebben oneUp begeleid in het verandertraject inclusief dashboarding, procesdefinities, optimalisaties en rol/verantwoordelijkheden.

De fijne en enthousiaste arbeidsethos van oneUp maakte dit al een gave klus. Mark en Idus weten goed hoe zij een fijne en uitdagende sfeer moeten neerzetten. Wat ons betreft hèt belangrijkste onderdeel van waardecreatie!

Met een bescheiden inzet is oneUp gezond vanuit de fundering en klaar voor verdere groei.

Ben jij ook geïnteresseerd in de waarde van jouw bedrijf? Voor verkoop of een aankomend pensioen? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.